Resan till Side…

Som förmodligen ingen missat har piloterna på SAS gått ut i strejk. Detta skedde 12 timmar innan jag skulle sätta mig på flyget till Side, Turkiet.

 

Men from the beginning…

Jag hade köpt min 1:a restresa och jag skulle bege mig själv, i vanlig ordning, till Side, Turkiet. Min allra första resa till Turkiet var/är det också. Döm av min förvåning när jag fick ett sms på fredagkvällen att min resa kanske skulle bli inställd.

 

IMG_5012

 

 

Nej, nu rasar det här…

Senare på kvällen, ca 23, kom ett nytt sms från Airtours att min resa verkligen var inställd och att jag inte behövde åka ut till flygplatsen. Det kändes som om hela livet rasade, mer eller mindre. Men än värre skulle det kännas…

 

IMG_5013

 

Dagen efter, kl 07, kom ett nytt sms, där de meddelade att de fortfarande jobbade på att hitta alternativa resvägar för oss och skulle återkomma med information 1330.

 

IMG_5014

Kl 1350 kom nästa sms som även det informerade kort om att de fortfarande jobbade på att hitta alternativa resvägar för oss och ny information skulle komma 1700.

 

IMG_5015

 

Nu kände jag mig grymt uppretad! Vad var det här för brist på information?

 

Det kom alltså sms om att ny information skulle komma, men hela tiden fick man bara nya klockslag om när den här utlovade informationen skulle dyka upp. Det gick inte heller att ringa dem, telefonen var avstängd, emailen var avstängd. Det gick however att nå dem på Facebook, så jag försökte där. Irriterad som få! Eller som alla stackars charterresenärer, skulle jag strax upptäcka; deras Facebook var full av otrevligheter…

 

Det som nog irriterade mig mest var att jag inte kunde komma i kontakt med dem. Jag är inte riktigt chartertypen, och jag var inte var särskilt intresserad av en kompensation av förlorade dagar, utan det jag var intresserad av var att komma iväg på min 7 dagars välbehövda semester – inte 5 dagar.

 

Men det gick ju inte, för de kunde inte svara på enskilda frågor!

 

Och helt ärligt, med den informationen jag hade då, kunde jag faktiskt förstå att man inte hade kapacitet att svara på enskilda frågor, men dagen efter får man reda på att den här strejken var något man kände till redan på onsdagen! Så då undrar jag, varför så sen information till gästerna? Jag förstår att man inte kan gå ut med definitiv info innan strejken är 100% säker – MEN man hade kunnat gå ut med preliminär info att det kanske blir strejk, och då hade många fått chansen att antingen avboka eller boka om.

 

Men det är väl som med tsunamin i Thailand – blunda för det tills det står framför dörren, det är det bästa!

 

Vid 15-tiden fick jag ett nytt sms som faktiskt kom med den utlovade informationen: Jag skulle få åka kl 1550 dagen efter.

 

IMG_5016

 

Trots att detta sms faktiskt var glädjande kände jag mig ändå frustrerad och fruktansvärt förbannad! Särskilt som jag senare fick svar att “nej, resan kommer inte att förlängas, utan det är ordinarie hemgångsdag som gäller!”. Ett tag funderade jag t o m på att inte åka alls, eftersom jag var så arg och jag ville inte förstöra vad som skulle varit en härlig semester!

Jag tuggade fradga hela dagen kan man säga – så förbannad var jag. Och särskilt förbannad är jag på SAS-piloterna och deras verklighetsfrånvända fackförbund!

 

Hur kan man ens tycka att det är skäligt att strejka när man i genomsnitt tjänar åtminstone 75 000 i månaden med max 185 arbetsdagar/år! Det är ju löjligt!

 

Att sedan komma dragandes med något löjligt svammel om dåliga arbetsförhållanden och lönedumpningar! Ja men skärp er! Byt bolag då för helvete, om det är så illa! Jag misstänker förmodligen inte helt felaktigt att en pilot är i situationen där hen kan välja och vraka lite grann…

Lika arg var jag på Seko när de tågstrejkade 2014, för att jag, även då, drabbades personligen och det kostade mig åtskilliga tusenlappar för att de gick ut i strejk, tusenlappar som jag inte kunde få tillbaka i ersättning av olika anledningar, som jag inte orkar gå in på här.

Jag är inte emot strejk, missförstå mig rätt nu, men jag tycker åtminstone att de borde begränsas till de som behöver den!  De som verkligen är underbetalda och arbetar under fruktansvärda förhållanden, t ex vården. Och när det blir enskilda personer som får betala för den själv, så blir det bara absurt!

 

Dessutom att människor med fantasilöner går ut i strejk, som drabbar så här många människor är helt hutlöst och totalt morallöst! Kraven de ställer är också helt uppåt väggarna – vilken värld lever de ens i?

 

Idag är jag än mer övertygad än jag var tidigare att jag aldrig mer kommer att flyga SAS. De få gånger jag gjort det har jag alltid haft dåliga upplevelser och det här var bägaren som rann över – verkligen!